Voorlezen

Waarom voorlezen altijd een succesverhaal is

Het was deze week één van de leukste weken van het jaar: de voorleesweek. Welk kind houdt er nu niet van om te luisteren naar een spannend verhaal en daarbij heerlijk weg te dromen in de eigen fantasie. En het beste nieuws van allemaal? Uit onderzoek blijkt dat voorlezen niet enkel goed is voor de taal- en leesontwikkeling van kinderen, maar ook voor de sociaal-emotionele ontwikkeling en de schoolprestaties. Benieuwd? Lees er hier alles over! Of lees het voor aan je kind…

7 op de 10 Vlaamse ouders leest regelmatig voor aan hun kinderen. Bij kinderen onder de 5 jaar gaat het zelf om 9 op de 10 ouders. Een heleboel dus! Niet enkel de kinderen vinden het fijn wanneer hun ouders een verhaal voorlezen, ook de ouders genieten van dit moment. Maar voorlezen is niet enkel een gezellig moment tussen ouder en kind, het heeft ook nog heel wat andere voordelen!

“10 minuten per dag lezen is voldoende om ervoor te zorgen dat je kind met voldoende woordenschat aan de kleuterschool kan beginnen.”

Het positief effect van voorlezen op de taalontwikkeling en de woordenschat

Een eerste voordeel vinden we terug bij de taalontwikkeling en de woordenschat van de kinderen. Door voor te lezen uit diverse boekjes, komen kinderen in aanraking met een ander soort woordenschat dan bij het dagelijks taalgebruik. Tijdens het voorlezen maken ouders gebruik van woorden die rijker, veelzijdiger en complexer zijn dan bijvoorbeeld de taal die gebruikt wordt tijdens het spelen met speelgoed, het verzorgen, aan de tafel, … Ook kinderen reageren taliger bij voorleesmomenten dan op andere ogenblikken. Wist je zelfs dat ouders die vanaf de geboorte dagelijks één boekje voorlezen ervoor zorgen dat hun kind tijdens de eerste 5 levensjaren bijna 300.000 extra woorden leert kennen? Zo’n voorleesmoment hoeft niet veel tijd in beslag te nemen. 10 minuten per dag is voldoende om ervoor te zorgen dat je kind met voldoende woordenschat aan de kleuterschool kan beginnen. Daarnaast hoeven de boekjes ook niet complex te zijn. Zelfs prentenboeken zorgen ervoor dat kinderen 1,7 keer meer verschillende woorden leren kennen dan tijdens het voeren van een gewoon gesprek met de ouders.

“Ongeacht de moedertaal, het opleidingsniveau van de ouders of de socio-economische status van het gezin, kinderen die geregeld in aanraking komen met voorleesmomenten plukken daar de vruchten van.”

Voorlezen, de sociaal-emotionele ontwikkeling en de schoolprestaties

Uit onderzoek blijkt dat ouders het vaakst voorlezen aan hun kinderen vlak voor het slapengaan. Voorlezen als slaapritueel is een intiem moment tussen ouder en kind en zorgt voor rust en een gevoel van veiligheid. Daarnaast heeft het schenken van individuele aandacht aan je kind tijdens het voorlezen ook een positief effect op de emotionele ontwikkeling. Door het voorlezen van verschillende boeken, komen kinderen in aanraking met thema’s die op andere ogenblikken misschien niet zo snel besproken zouden worden binnen het gezin. Hierdoor treden ouders sneller in gesprek met hun kind over deze thema’s en leren de kinderen zich ook inleven in andere situaties. Dit resulteert dan weer in positieve effecten op de sociale ontwikkeling.

Maar hoe zit het dan met de link tussen voorlezen en betere schoolresultaten? Ongeacht de moedertaal, het opleidingsniveau van de ouders of de socio-economische status van het gezin, kinderen die geregeld in aanraking komen met voorleesmomenten plukken daar de vruchten van. Dit gedurende de volledige lagere school. Zo blijkt uit onderzoek dat kinderen waarvoor wordt voorgelezen op de leeftijd van ongeveer 10 jaar nog steeds een rijkere woordenschat hebben, een sterker leesbegrip en een hogere leermotivatie. Daarnaast hebben deze kinderen ook beter leren luisteren en hebben zij hun concentratievermogen meer getraind dankzij het voorlezen.

Hoe ouder het kind, hoe minder voorleesmomenten.

Ondanks de vele positieve effecten die voorlezen met zich meebrengt, valt het op dat van zodra kinderen zelf leren lezen, de voorleesmomenten afnemen binnen de gezinnen. Misschien is het een idee om op dat moment de kinderen te laten voorlezen voor de ouders of voor de jongere kinderen in het gezin? Of misschien is ‘kwispellezen’ iets voor jouw kind? Kwispellezen is een Nederlands initiatief waarbij kinderen voorlezen voor… jawel, een hond! Het idee dat erachter schuilgaat is dat huisdieren kinderen op hun gemak stellen waardoor het zelfvertrouwen om luidop te lezen en de leesvaardigheid vergroten bij de kinderen. Of deze voorleesmomenten ook een positief effect hebben op het taalbegrip bij de honden? Dat zal nog moeten blijken…. (Wie weet komen de sprekende dieren ooit nog terug!)

Wil je graag nog meer te weten komen over lezen? Check dan zeker de websites www.iedereenleest.be en www.lezen.nl .

Ben je op zoek naar meer advies rond voorlezen? Of wil je het leesniveau van je kind in de hoogte tillen zodat het een vlotte lezer wordt? Aarzel dan zeker niet om contact op te nemen!

Deel deze post

LEES VERDER

Meer berichten